2016. január 2., szombat

Eredeti Sacher-torta / Boroshordó torta

Hozzávalók:
A csokoládés piskótához:
– 6 tojás
– 15 dkg vaj
– másfél tábla (15 dkg) puhított jó minőségű, magas kakaótartalmú étcsokoládé
– 1 bögre liszt szűken mérve (11 dkg)
– 3 púpos evőkanál kakaópor (3 dkg)
– 1 csipet só
– fél bögre cukor bőven mérve (10 dkg)
A csokoládé glazúrhoz:
– 5 evőkanál víz (6 ml)
– egy és egy negyed tábla (12,5 dkg) csokoládé
– 3 púpos evőkanál holland kakaópor (3 dkg)
– háromnegyed bögre cukor (12,5 dkg)
+ a kenéshez fél-egy bögrényi sárgabaracklekvár
Az első lépés az-az, hogy a kimért vajból vegyünk el annyit, amennyivel ki tudjuk kenni a formát, csak hogy hűek maradjunk a recepthez, ami nem tizenöt, hanem tizennégy dekagrammal dolgozik. És, hogy igazán hűek legyünk, a csokiból együnk meg két kisebb kockát, hogy az a tizenkét és fél deka, tizenkét és fél deka legyen.
1. A tojások fehérjét és sárgáját szétválasztom.
2. Egy tálban a vajat a cukorral kihabosítom.
3. A cukros vajhoz hozzákeverem a tojások sárgáját és a mikróban megpuhított csokoládét.
4. A tojások fehérjét kifehéredésig verem, ekkor sózom, és miközben kisebb adagokban hozzáadom a cukrot, folyamatosan verem a habot (én turmixgéppel) egészen addig, míg kemény nem lesz.
5. Ekkor a habba beleforgatom az átszitált kakaóport és a lisztet, majd a tojássárgás masszát is.
6. A tortaformába öntjük és 160-170 fokon úgy 40-45 perc alatt készre sütjük. Nem szabad kiszáradnia, ellenőrizzük a harmincöt-negyvendik perc tájékán, hogy nem állja-e még tűpróbát!
7. Egy-két percet várunk, majd egy késsel leválasztjuk a piskótát a karika oldaláról, kinyitjuk, majd óvatosan egy rácsra borítjuk.
8. Ha már nem forró a piskóta, akkor keresztbe kettévágjuk, megkenjük kb. fél bögre, meleg sárgabaracklekvárral, majd a tetejét és az oldalát forró sárgabaracklekvárral kenjük be. Egyszerűen az egy szűk bögrényi baracklekvárt betettem a mikróba, megmelegítettem, a felét kanállal rákentem a piskótára. A maradék lekvárt visszatettem a mikróba, felforrósítottam, és szilikonos ecsettel körbekentem vele a tortát.
8. Ekkor a glazúr következett. A kakaóport, az apróra vágott csokoládémat, a cukrot és a vizet, belemértem egy kisebb fazékba, és feltettem takarékon főni. Folyamatosan kevergettem, jó negyed órát főztem minimum, mire elfőtte a vizet, és egészen sötétté változott. Bugyogott és besűrűsödött. Volt a főzés közben, hogy félre is húztam néha, ha úgy éreztem, le akar ragadni egy picit.
9. Ekkor félrehúztam a tűzről, hagytam hűlni néhány percet (kb. ötöt). Kevergettem közben néha, majd ráöntöttem a tortára, és csak úgy a kanállal gyorsan szétterítettem. Nem sok dolgom volt vele egyébként, mert míg én a csokit az oldalára próbáltam felhordani, a teteje tükörsima lett, hihetetlen módon.
10. Alig vártam vele, mielőtt vágtam belőle, és nem bántam meg. Fenomenális volt.
Egy óra múlva, mire a másikat átvittük az ünnepeltnek, a glazúr tökéletesen megszilárdult szobahőmérsékleten, bármiféle hűtés nélkül. Ha tehetjük egyébként, ha valami csoda folytán maradna a tortából, akkor hűvös helyre tegyük, ne hűtőbe. Akkor a csoki kívül enyhén roppanós marad, a piskóta felett pedig marad egy puha, már majdnem folyós, csillogó csokoládéréteg.
Végül a csoki rétegre unidec tortabevonót tettem. Először a tetejét vágtam ki, majd az oldalát egyben. Ráhelyeztem a dugót és a fém pántot is ételfestékkel színeztem az anyagot. Majd marcipán formázóval elkészítettem a fa erezetének mintáját. A barna színt kakaópor és víz kikeverésével értem el, és festettem be az egész tortát. A végén szőlőfürtöt helyezem el rajta szintén unidecből.

Az eredeti recept:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése